نخست وزیر امروز از مجلس رای اعتماد گرفت و اعلام کرد

 

بازجویی از ارتشبد نصیری آغاز شد
 بایستی ارتش را مانند همه جا از عوامل نا پاک تصفیه کرد ولی ضعف روحیه ارتش ضعف روحیه ملت است
در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی که به ریاست آقای دکتر جواد سعید تشکیل شد بحث پیرامون برنامه دولت جریان یافت و با تقدیم کفایت مذاکرات و تصویب آن و صحبت نخست وزیر رای اعتماد به دولت بختیار اخذ شد. اولین ناطق آقای غلامرضا هاشمی نماینده میاندوآب بود وی با اشاره به روی داد های اسفناک و ناگوار در نقاط مختلف کشور به بازماندگان آنها تسلیت گفت و پیرامون اعلامیه حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد وحیدی مرجع عالی قدر شیعیان که بیانگر کمک مردم به خانواده های آنان بود توضیح داد و گفت ملت ایران هرگز فداکاری های این راد مردان و جوانان پاک نهاد را از یاد نخواهد برد سپس پزشکپور طی سخنان مشروحی نقطه نظرهای پان ایرانیست ها را بیان کرد .
بازجویی از ارتشبد نصیری
پس از تصویب کفایت مذاکرات نخست وزیر پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت عده ای از نمایندگان بیش از حد راجع به  مسائل گذشته صحبت کردند و شاید بیش از چهار و پنج وقت صحبت ها و انچه باعث ناراحتی ها گردیده بوده است من در 25 سال اخیر کار کرده ام و نان خورده ام و به هیچ عنوان نخواسته ام در این مدت از حالت انزوا بیرون آیم یکی از نمایندگان گفت که من از دولت ها حقوق گرفته ام من کار کرده ام و مزد کار خودم را گرفتم زندگی من برای هم وطنان روشن است .
صحبت ازاین گردید که آیات اعظام با دولت همراه نیستند آیات اعظام بالاتر ازاین هستند که بیایند وارد گود سیاست شوند بلکه باید قدرت ها را از موضوع عالی خود ارشاد و راهنمایی کنند .
درباره اوقاف نخست وزیر گفت : من گفتم فعلا کار آن را متوقف کنند تا نمایندگان آیات اعظام کار آن را رسیدگی و ادراه کنند و دولت فقط حسابدار باشد .
نخست وزیر گفت : من با رای نماینده شما آمده ام و با رای اعتماد شما کار می کنم و با رای عدم اعتماد شما می روم نخست وزیر در این موقع نامه ای را که به امضاء او و دکتر سنجابی و فرهر در 20 ماه قبل به حضور علی حضرت نوشته بود قرائت کرد و گفت در آن زمان همین حرف هایی که این روز ها در مجلس شنیده ام در آن نامه آورده ایم(یک نماینده این نامه را تکثیر و در اختیار همه نمایندگان بگذارید)
ما پلی بیش نیستم
نخست وزیر گفت: آن چه در برنامه دولت من است در اساس نامه جبهه ملی داریم.بنابراین من آنچه را که جبهه ملی می خواهد در برنامه خود آوردم و بنابر این اگر دوستان نظر موافقی ندارند نقارسیاسی نیست ما واسطه بین ایران دیروز که اختناق گرفته بود و پلی بیش نیستیم و وقتی ایران به راه ترقی افتاده اگر خواستند میمانیم و اگر نخواستند میرویم. نخست وزیر در قسمت دیگر از سخنان خود گفت: از امروز دستور داده ام همه کس بتوانند به عتبات عالیات سفر کند و حق خروج را به هزار تومان تقلیل داده ام تا نظر دولت عراق چه باشد .
نخست وزیر گفت : هویدا قبل از مرگ مرد ولی دکتر محمد مصدق هنوز زنده است .
تصفیه می شود 
نخست وزیر گفت وجود ارتش قوای پیشتوانه استقلال و تمامیت ارضی کشور است ان ها که به ارتش به نحوی اهانت می کنند خیال باطل دارند بایستی ارتش را از عوامل نا پاک تصفیه کرد همانطور که درهمه جا باید عوامل ناپاک را پاک کرد امیدوارم توجه داشته باشید که در این اوضاع واحوال بخصوص ضعف روحیه ارتش ضعف روحیه ملت است صد نفر از افراد ساواک اخراج شد و محاکمه خواهند شد نخست وزیر درمورد دانشگا هها گفت به دانشگاهها استقلال کامل خواهم داد کادر اموزشی وکارکنان روسای دانشگده ها و دانشگاها را انتخاب خواهند کرد دولت یک شورای هماهنگی ایجاد میکند برای این کار که به صورت لایحه تقدیم خواهیم کرد اکنون تمام روسای اعتصابی دانشگده ها استعفای خود را تقدیم کردند ولی من از آنها خواستم تا انتخاب رئیس جدید سر کارخود باشند .
اخذ رای اعتماد
دراین موقع دو تن ازمنشیان( آقایان وصائبی )به کنار تریبون مجلس رفته و اراءخود را به صندوق رای ریختتند در نتیجه پس از شمارش اراءنتیجه اخذ رای به این شهر اعلام شد:
موافق 149نفر
مخلف43نفر
ممتنع13نفر
تشکرنخست وزیر
دکترشاپور بختیار پش ازدریافت رای اعتماد از مجلس تشکر کردوگفت به منظور حفظ اصول دموکراسی از آقایانی که به من رای مخالف دادند ایمدوارم ان قدر خدمت کنم که در صف اکثریت قرار گیرنده من به انها حق میدهم که تردید داشته باشند
تنظیم وتفسیرونگارش:رضامعصومی
روزنامه اطلاعات 26دی ماه 1357
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده